پس از آنکه چندی پیش اجلاس مقدماتی وزرای امور خارجه کشورهای همسایه عراق، نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت و 8 کشور صنعتی جهان در بغداد برگزار شد

و از جانب ایران نیز محمدرضا باقری، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در رأس هیأتی در این نشست حضور یافت، شنبه‌شب نشست وزرای امور خارجه همسایه عراق در نیویورک تشکیل شد، منوچهر متکی که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بسر می‌برد به نمایندگی از ایران در این اجلاس با اشاره به تناقضات گفتاری و رفتاری دولت آمریکا درباره عراق گفت: دولت آمریکا از یکسو مدعی حمایت از دولت عراق است و از سوی دیگر به شکل‌های مختلف آ ن را تضعیف می‌کند.

وزیر امور خارجه در سخنان خود در این نشست که خبر آن‌را اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه منتشر کرد، افزود: دولت آمریکا عنوان می‌کند به دنبال تأمین امنیت و ثبات در عراق است، حال آنکه نیروهای این کشور مخل امنیت در عراق شده‌اند.

سند شکست

وی در ادامه با اشاره به قطعنامه 1770شورای امنیت درباره عراق تصریح کرد: این قطعنامه بدون شک سند شکست تفکر یکجانبه‌گرایی و رویکردهای خودمحورانه آمریکاست.

متکی با اشاره به مسئولیت‌های سازمان ملل بر اساس این قطعنامه افزود: جامعه بین‌الملل و سازمان ملل باید مراقب باشند که اشتباهات نیروهای اشغالگر در عراق تکرار نشود.

وی موضوع عراق را یک موضوع صرفا عراقی و حل و فصل آن را به دست مردم عراق خواند و تصریح کرد: جامعه بین‌الملل باید نقش مساعدت‌کننده و مکمل را به‌خوبی در این مقطع برای کمک به دولت و ملت عراق ایفا کند.

واکنش آمریکا

اما وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار اتهامات خود علیه ایران مبنی بر دخالت در عراق، درباره سخنان وزیر امور خارجه در نشست همسایگان عراق در نیویورک، مبنی بر اینکه ایران متعهد به کمک به روند آشتی ملی در عراق است، ابراز تردید کرد.

به گزارش مهر، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه منوچهر متکی در نشست بین‌المللی وزیران امور خارجه همسایگان عراق که به ریاست مشترک بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و با شرکت وزرای امور خارجه حدود 20 کشور برگزار می‌شد، از ایفای نقش وسیع‌تر سازمان ملل در عراق حمایت و از ادامه حضور آمریکا در عراق انتقاد کرد، مشاور ویژه وزیر امور خارجه آمریکا در امور عراق پس از برگزاری این نشست به خبرنگاران گفت: متکی در این جلسه بیشتر از موضوعات مربوط به عراق بر آمریکا تمرکز کرده بود.

دیوید ساترفیلد مدعی شد: به نظر من در سخنان متکی بر لزوم پیشرفت در روند آشتی ملی عراق اشاره شد، اما از آنچه در عراق انجام می‌دهند، تعهدشان را می‌توانید ببینید.

همچنین به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به این سوال که آیا تعهد ایران برای کمک به عراق موجب متقاعدشدن وی شد یا خیر، با تکرار اتهامات غرب مبنی بر دخالت ایران در شورش‌های عراق مدعی شد: تعهدات آنها باید در عرصه عمل مشاهد شود، اما آنچه آنها در حال انجام آن هستند، تامین سلاح و آموزش تندرویان عراق است و این امر با تعهد آنها برای حمایت از آشتی ملی در عراق هماهنگی ندارد.

خبرگزاری فرانسه در پایان گزارش خود تأکید کرد که در نشست شنبه‌شب، کاندولیزا‌رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز حضور داشت که دقیقاً مقابل متکی نشسته بود، اما آنها صحبت مستقیمی با یکدیگر نداشتند.

رایس در سخنانش بدون اشاره مستقیم به ایران یا سوریه گفت: تمام همسایگان عراق بدون استثنا باید از امنیت، ثبات و حاکمیت ملی عراق حمایت کنند و البته این در حالی‌است که چندی پیش سخنان جورج بوش مبنی بر احتمال برکنار شدن نخست‌وزیر عراق، ضربه‌ای مهلک به روند حاکمیت ملی در عراق بود و البته تحرکات اخیر برخی احزاب و جریان‌های سیاسی عراق نیز حکایت از اعمال نفوذ واشنگتن در فرایندهای سیاسی داخل عراق دارد که کاملا با ادعاهای مقامات آمریکایی در تضاد است و البته این موضوع بارها از جانب مقامات ایران مورد تأکید قرار گرفته است و در همین راستا منوچهر متکی به آن اشاره کرد.

دیدار متکی و سعود الفیصل

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه در حاشیه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای با وی گفت‌و‌گو کرد.

متکی در این دیدار با اشاره به سفر وزیر اطلاعات کشورمان به عربستان، دیدارهای فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری با مقامات عربستان سعودی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی معتقد است ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای وجود دارد که باید تلاش کنیم این ظرفیت‌ها بکار گرفته شده و عملی شوند.

وزرای خارجه 2کشور همچنین بر لزوم هوشیاری و همکاری نزدیک‌تر برای خنثی‌کردن توطئه ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و ضرورت وحدت در جهان اسلام تاکید کردند.

دیدار با وزیر خارجه ژاپن

منوچهر متکی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، همچنین با همتاهای ژاپنی و کویتی خود دیدار و پیرامون روابط دوجانبه، مسایل هسته‌ای و منطقه‌ای با آنها گفت‌وگو کرد.

متکی در دیدار با تارو آسو، وزیر امور خارجه ژاپن، آخرین تحولات در همکاری‌های فی‌مابین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تشریح و بر بازگشت موضوع هسته‌ای ایران به چارچوب آژانس که نهاد مسئول در این خصوص می‌باشد، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار ضمن استقبال از همکاری‌های ایران و آژانس خواستار ادامه این همکاری‌ها با هدف شفاف‌سازی مسائل شد.

محکومیت دستگیری مشاور استاندار کرمانشاه

با وجود تأکید مکرر ایران بر آمادگی برای ادامه مذاکره با آمریکا در صورت درخواست دولت عراق و در شرایطی که به باور بسیاری از صاحبنظران، تهران باید در مسیر مذاکره با آمریکا، نیم‌نگاهی نیز به موضوع امنیت اتباع خود در عراق داشته باشد، وزیر امور خارجه موضوع دستگیری اخیر مشاور استاندار کرمانشاه که به عنوان کارشناس اقتصادی یک تیم تجاری در سلیمانیه مشغول رایزنی با مقامات کردستان عراق بوده است را مورد توجه قرار داد و با محکوم کردن دستگیری محمود فرهادی توسط نیروهای آمریکایی در عراق گفت: این اولین بار نیست که مقامات ایرانی در سفر رسمی به عراق بازداشت می‌شوند.

به گفته متکی، این رفتارهای غیرمنطقی و غیرحقوقی در حقیقت سنگ‌اندازی در راه مشارکت و بازسازی عراق است و با ادعاهای آمریکا مبنی بر حمایت از مشارکت کشورهای همسایه عراق در بازسازی این کشور در تضاد است.

کد خبر 32197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز